BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE
1- (1) Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair
Yönetmelik hükümlerine göre, tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşların yetkilendirilmesi ile çalışmalarına ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
MADDE
2- (1) Üretici örgütleri/ziraat odaları, dernek/vakıflar, şirketler ve
serbest tarım danışmanlarınca yerine getirilecek tarımsal danışmanlık
hizmetlerinin yürütülmesinde; görev, sorumluluk, izleme, değerlendirme ve
denetim görevleriyle ilgili usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE
3- (1)5488 sayılı Tarım Kanunu ile 08/09/2006 tarihli ve 26283 sayılı
Resmi Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin
Düzenlenmesine Dair Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE
4- (1) Bu uygulama esaslarında geçen;
1.
Bakanlık: Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını,
2.
Başkanlık: Eğitim Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanlığını,
c) Dernekler/vakıflar: Sivil toplum örgütlerinden, tarım danışmanı istihdam
etmek suretiyle danışmanlık hizmeti vermek üzere tarımsal işletme sahipleri
veya çiftçiler tarafından ilgili mevzuata göre kurulan tarımsal danışmanlık
derneklerini/vakıflarını,
ç) İl/İlçe müdürlüğü: Bakanlık İl ve İlçe Müdürlüklerini,
d) Serbest tarım danışmanı: Kendi nam ve hesabına çalışmak suretiyle
tarımsal işletmelere, sivil toplum örgütlerine ve tarımdan girdi alan
kuruluşlara tarımsal danışmanlık hizmeti sunan, yetki belgesi sahibi kişileri,
e) Şirket: Tarımsal işletmelere, sivil toplum örgütlerine, ziraat odalarına
ve tarımdan girdi alan kuruluşlara ve çiftçilere tarımsal danışmanlık hizmeti
sunmak üzere kurulan ve Yönetmelik hükümleri çerçevesinde yetkilendirilen tüzel
kişiliğe haiz tarımsal danışmanlık şirketlerini,
f) Tarım danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde, ziraat odalarında ve
tarımsal danışmanlık şirketlerinde istihdam edilen veya tarımsal danışmanlık
hizmeti yürütmek üzere kendi nam ve hesabına çalışan ve Yönetmelikte belirtilen
hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
g) (Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) Tarımsal
Danışmanlık Hizmet Bürosu: Tarımsal danışmanlık ve yayım hizmetlerinin
yürütülmesi için, belirlenen şartları taşıyan danışma ve kayıt tutma işlerinin
yürütüldüğü faal işyeri,
ğ) Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum örgütleri, ziraat odaları,
şirketler ve serbest tarım danışmanlarınca, tarımsal işletmelerin tarımsal
bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli
düzeyde karşılanmasına yönelik olarak ücret karşılığında yürütülen hizmetleri,
h) Uygun görüş raporu: Tarımsal danışmanlık yetki belgesi talebinde bulunan
kişi/kuruluş için ilde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü ve en az
bir teknik personelce, ilçede İlçe Müdürü ve en az bir teknik personelce
düzenlenen ve tarımsal danışmanlık faaliyetlerini yürütmek için faal web
sitesi, gerekli araç, alet ve büro donanımı durumunu gösterir raporu,
ı) Üretici örgütleri: Sivil toplum örgütlerinden tarımsal amaçlı
kooperatifler, yetiştirici birlikleri, üretici birlikleri ve bunların üst
birliklerini,
i) Yetki belgesi: Yönetmelikte belirlenen şartları yerine getiren kişi ve
kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti verebileceklerini belirten tarımsal
danışmanlık yetki belgesini,
j) Yönetici: Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarda tarımsal
danışmanlık faaliyetlerinin yürütülmesini sağlayan, tarımsal alanda lisans ve
üstü mezunu kişiyi,
k) Yönetmelik: Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine
Dair Yönetmeliği,
l) Ziraat odaları: İlgili Kanuna göre kurulmuş olan ve çiftçilerin üye
oldukları meslek kuruluşlarını
ifade eder
İKİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi
Verilecek Kişi ve Kuruluşlar
Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilecek kişi ve kuruluşlar
MADDE
5- (1) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilecek kişi ve kuruluşlar
aşağıda belirlenmiştir.
a) Tarım danışmanı istihdam eden üretici örgütleri ve ziraat odaları,
b) Tarım danışmanı istihdam eden dernekler ve vakıflar,
c) Sözleşme karşılığında çiftçilere/tarımsal işletmelere, üretici
örgütlerine/ziraat odalarına tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan
ve tarım danışmanı istihdam eden şirketler,
ç) Çiftçilere/tarımsal işletmelere, üretici örgütlerine/ziraat odalarına
tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere sözleşme imzalayan serbest tarım
danışmanları.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Üretici Örgütlerine/Ziraat Odalarına
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi
Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri,
Şube Açmalarına ve Tarımsal Danışmanlık
Hizmetlerini Yürütmelerine
İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE
6- (1) Bu uygulama esaslarındaki hükümlere uygun olarak tarım danışmanı
istihdam eden üretici örgütlerine ve ziraat odalarına, Bakanlık tarafından
yetki belgesi verilir. Yetki belgesi için başvuru büronun bulunduğu yerdeki
İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Yetki belgesi başvurusunda bulunan üretici örgütleri ve ziraat odaları
web sitesi kurmak ve faal durumda tutmak zorundadır.
(3) Yetki belgesi başvurusunda bulunan üretici örgütleri ve ziraat odaları;
İl Teknik Komitesince belirlenen tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetine
yönelik materyal bulundurmak zorundadır. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda İl
Teknik Komitesinin bu konudaki kararını değerlendirerek görüşülmek üzere Merkez
Teknik Komitesine sunar.
(4) Yetki belgesi başvurusunda bulunan üretici örgütleri ve ziraat odaları;
İl Teknik Komitesinin belirlediği bölümlerde tarım danışmanı istihdam etmek
zorundadır.
(5) Yetki belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler istenir.
a) Matbu başvuru dilekçesi (Ek-1a),
b) Tarımsal danışmanlık hizmeti vermek ve tarım danışman istihdam etmek
için yetkili kurul kararı,
c) Uygun görüş raporu,
ç) İstihdam edilen tarım danışmanı ve varsa yönetici ile imzalanan hizmet
sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanına ve varsa yöneticiye ait
sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı
mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan
alınan onaylı belge. Danışmanlık hizmet alımı yapılmışsa, hizmet sözleşmesinin
onaylı sureti ve danışmanların onaylı sertifika suretleri.
(6) Yetki belgesi için istenen belgelerden fotokopi olanlar asılları
görülmek suretiyle İlçe/Şube Müdürü tarafından onaylanır.
(7) Yetki belgesi verilmesi için istenen evraklar, bir dosya
içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir.İlçe
Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl
Müdürlüğüne gönderilir.İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır.
(8) İl Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi verilmek
üzere Ek-1b formu doldurularak Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü
durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(9) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen üretici örgütü/ziraat odası
bürosunu değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru;
büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne aşağıda belirtilen evraklar ile yapılır.
a) Bu Uygulama Esaslarının 6 ncı maddesi, beşinci fıkrası, a) ve c)
bentlerinde belirtilen belgeler,
b) Adres değişikliğine ilişkin yetkili kurul kararı,
c) Mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi.
ç) Adres değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için
istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine
teslim edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi
düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce Ek-1ç formu doldurularak, mevcut tarımsal
danışmanlık yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek
gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(10) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen üretici örgütü/ziraat odası
mevcut tarım danışmanı sayısının artırılmasına yönelik yeni tarım danışmanı
istihdam ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a) İstihdam edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin
onaylı sureti, tarım danışmanına ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna
kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve
ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yeni tarım danışmanı için düzenlenen belgeler, üretici
örgütü/ ziraat odasının bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar
incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları
inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa
bilgi verir.
(11) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen üretici örgütü/ziraat odası
bir tarım danışmanının yerine başka bir tarım danışmanı istihdam ettiğinde,
sadece 6 ncı madde, onuncu fıkra, a) bendindeki belgeler istenir.
(12) Üretici örgütü/ ziraat odası yönetici istihdam ettiğinde aşağıdaki belgeleri
İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a) Yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, varsa
sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı
mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan
onaylı alınan belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yönetici için düzenlenen belgeler, üretici örgütü/
ziraat odası bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
Şube
açmalarına ilişkin esaslar
MADDE
7 (1) Üretici örgütü/ziraat odası; çalışmasını aksatmamak ve hizmet
kalitesini düşürmemek koşuluyla, üretici örgütü/ ziraat odasının kendi
biriminin bulunmaması durumunda faaliyette bulunmak üzere yetki aldıkları ilin
ilçelerinde şube açabilir. Şube izni için başvurular büronun bulunduğu yerdeki
İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Üretici örgütü ve ziraat odasının, bulunduğu ilin ilçesinde şube
açabilmesi için merkezinde yönetici hariç en az dört tarım danışmanının, ilçede
şube yöneticisi hariç olmak üzere en az iki tarım danışmanının istihdam
edilmesi zorunludur. İstihdam edilen tarım danışmanlarından biri lisans mezunu
olmalıdır.
(3) Şube açılmasına ilişkin yapılan başvuruda;
a) Şube açılması için yetkili kurul kararı,
b) Yetki belgesinin İl/İlçe Müdürlüğü onaylı sureti,
c) Şube yöneticisinin varsa danışmanlık sertifika sureti, imzalanan hizmet
sözleşmesinin sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge,
mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan
alınan belge,
ç) İstihdam edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin
onaylı sureti, tarım danışmanına ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna
kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve
ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
d) Şubenin adresi, telefon numarası vb. iletişim bilgileri,
e) Uygun görüş raporu.
(4) İlçe Müdürlüğü dosya üzerinde gerekli incelemeyi yapar, uygun olanları
onaylayarak İl Müdürlüğüne gönderir. İl Müdürlüğü gerekli incelemeyi yapar,
uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır ve şubenin açılışına onay verilmek
üzere Ek-1c formunu doldurarak Başkanlığa gönderir.
(5) Şubelerin yapacakları iş ve işlemlerden merkezdeki üretici örgütü/
ziraat odası birinci derecede sorumludur.
Tarımsal
danışmanlık hizmetlerini yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE
8- (1) Üretici örgütü ve ziraat odası, tarımsal danışmanlık hizmeti
vermek ve danışman istihdam etmek için yetkili kurul kararı almak zorundadır.
(2) Üretici örgütü/ ziraat odası bünyesinde dört ve daha fazla sayıda tarım
danışmanı istihdam ediyorsa yönetici istihdam etmek zorundadır. Bir yönetici
yirmiden fazla tarım danışmanından sorumlu olamaz.
(3) İstihdam edilecek tarım danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve
ayrıca danışmanlar içerisinden en az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi
olmalıdır.
(4) Üretici örgütü/ ziraat odası bünyesinde istihdam edilen tarım danışmanı
sayısı beş ve üzeri olduğunda istihdam edilen tarım danışmanlarının en az yüzde
yirmisi kadın olmalıdır.
(5) Üretici örgütünün veya ziraat odasının başkanı, istihdam edilecek tarım
danışmanının ve yöneticinin işverenidir.
(6) İstihdam edecekleri tarım danışmanları ve yönetici ile taraflarca
hazırlanan istihdam sözleşmesi imzalanır ve bu kişilere ilişkin bilgiler
bulundukları ilin, İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir. Danışman ve yönetici ile
imzalanacak sözleşmenin süresi en az iki yıl olmalıdır.
(7) Başkan ve yönetici sertifika sahibi olsa bile tarım danışmanlığı
yapamaz.
(8) Üretici örgütü/ziraat odasını Bakanlığa karşı başkan/yönetici temsil
eder.
(9) Üye olan her çiftçinin, tarımsal danışmanlık hizmetlerinden yararlanma
hakkı vardır. Bu hizmetlerden yararlanmak isteyen üyeler yazılı müracaatları
ile sisteme dâhil olurlar.
(10) Bünyesinde tarım danışmanı istihdam ediyorsa, üretici örgütü/ziraat
odası ile tarımsal danışmanlık hizmetlerinden yararlanmak isteyen üyeler
arasında Başkanlıkça bir örneği hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalanır.
(11) Üretici örgütü/ziraat odası tarafından tarımsal danışmanlık
şirketlerinden/serbest tarım danışmanlarından hizmet satın alınabilir ve
Başkanlıkça bir örneği hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalanır. Hizmet
sözleşmesinde, ilin veya hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına uygun
şekilde hizmetin kalitesini artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(12) Yönetim Kurulu, tarımsal danışmanlık hizmetleri ile ilgili bütün
hususlardan sorumludur.
(13) Sisteme yeni dâhil olan çiftçilerin isimleri altı ayda bir İl/İlçe
Müdürlüğüne bildirilir.
(14) Kuruluş kanunlarında şirket kurabileceklerine dair hüküm olan üretici
örgütleri, ziraat odaları, bu Uygulama Esasları hükümlerine uygun olarak
tarımsal danışmanlık şirketi kurabilirler.
(15) İstihdam edilecek yönetici ve tarım danışmanlarının; iş tanımı, işe
başlama, işten çıkarılma ve sosyal hakları sözleşmelerinde belirlenir.
(16) İstihdam edilen bir tarım danışmanı, 18 inci maddede belirtilen sayıda
çiftçiye hizmet verebilir. Hizmet almak isteyen çiftçi sayısının belirtilen
sayıyı geçmesi durumunda ikinci bir tarım danışmanı daha istihdam edilmesi
zorunludur.
(17) İstihdam edilen tarım danışmanları sorumlu oldukları çiftçileri,
ikamet yerleri ve üretim konularına göre alt çalışma gruplarına ayırır, çalışma
programlarını ve danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik olarak hazırlar
ve uygular.
(18) Girdi satışı yapan üretici örgütü ve ziraat odası, satışta görevli
teknik personel dışında tarım danışmanı istihdam etmek zorundadır. İstihdam
edilen danışman girdi satışında görevlendirilemez.
(19) Danışmanlık hizmetleri ile ilgili çalışmalara ilişkin her türlü belge
ve bilgi Bakanlığın veya Bakanlık tarafından yetkilendirilecek kişilerin
denetimine hazır bulundurulur.
(20) Sisteme dâhil olan her çiftçi için bir dosya hazırlanır. Bu dosyada
çiftçinin sisteme dâhil olduğu tarihteki işletmesine ait mevcut durumunu
gösterir bilgiler, gerçekleştirilen bireysel görüşmeler ile işletmenin mevcut
durumundaki yıllık değişimlerini gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer
hususlar yer alır.
(21) Üretici örgütü faaliyet alanına uygun sertifika sahibi danışman
istihdam eder veya danışmanlık hizmeti satın alır.
(22) Tarımsal danışmanlık hizmetlerinde görevlendirilen yönetici ve danışmanlar tarım danışmanlığı dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Derneklere/Vakıflara
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi
Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri,
Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini Yürütmelerine İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE
9- (1) Bu Uygulama Esaslarındaki hükümlere uygun olarak tarımsal
danışmanlık derneklerine ve vakıflarına yetki belgesi verilir. Yetki belgesi
için başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan
yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Yetki belgesi başvurusunda bulunan dernekler/vakıflar web sitesi kurmak
ve faal durumda tutmak zorundadır.
(3)Yetki belgesi başvurusunda bulunan dernekler/vakıflar; İl Teknik
Komitesince belirlenen tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetine yönelik materyal
bulundurmak zorundadır. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda İl Teknik
Komitesinin bu konudaki kararını değerlendirerek görüşülmek üzere Merkez Teknik
Komitesine sunar.
(4) Yetki belgesi başvurusunda bulunan dernekler/vakıflar; İl Teknik
Komitesinin belirlediği bölümlerde tarım danışman istihdam etmek zorundadır.
(5) Yetki belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler istenir.
a) Matbu başvuru dilekçesi (Ek-2a),
b) Sadece tarımsal danışmanlık hizmeti vermek üzere kurulduğunu gösteren
tüzüğünün/vakıf senedinin onaylı örneği ve üye listeleri,
c) Uygun görüş raporu,
ç) İstihdam edilen tarım danışmanı ve varsa yönetici ile imzalanan hizmet
sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanlarına ait sertifika sureti,
yöneticiye ait varsa sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı
olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili
sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge.
d)Yetki belgesi için istenen belgelerden fotokopi olanlar asılları görülmek
suretiyle İlçe/Şube Müdürü tarafından onaylanır.
(6) Yetki belgesi düzenlenebilmesi için istenen evraklar, bir dosya
içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir.İlçe
Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl
Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır.
(7) İl Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi verilmek üzere
Ek-2b formu doldurularak Başkanlığa gönderilir.
(8) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen dernekler/vakıflar bürosunu
değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru; büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne aşağıda belirtilen evraklar ile yapılır.
a) Bu uygulama esasının 9 uncu maddesi, beşinci fıkrası, a) ve c)
bentlerinde belirtilen belgeler,
b) Adres değişikliğine ilişkin yönetim kurulu kararı,
c) Mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi,
ç) Adres değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için
istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine
teslim edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi
düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce Ek-2ç formu doldurularak, mevcut tarımsal
danışmanlık yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek
gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(9) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen dernekler/vakıflar mevcut
tarım danışmanı sayısının artırılmasına yönelik yeni tarım danışmanı istihdam
ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a) İstihdam edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin
onaylı sureti, tarım danışmanına ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna
kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve
ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yeni tarım danışmanı için düzenlenen belgeler,
dernekler/vakıfların bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek,
uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve
uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi
verir.
(10) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen dernekler/vakıflar bir
tarım danışmanının yerine başka bir tarım danışmanı istihdam ettiğinde, sadece
9 uncu madde, dokuzuncu fıkra, a) bendindeki belgeler istenir.
(11) Dernekler/vakıflar yönetici istihdam ettiğinde aşağıdaki belgeleri
İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a) Yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, varsa
sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı
mezuniyet belgesi, nüfus cüzdan sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan
alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yönetici için düzenlenen belgeler, dernekler/vakıfların
bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl
Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları
inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa
bilgi verir.
Tarımsal
danışmanlık hizmetlerini yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE
10- (1) Üyelerine sadece tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere
kurulan dernekler ve vakıfların kuruluşları, tabi oldukları mevzuata göre
yapılır ve tüzüklerinde/vakıf senetlerinde danışmanlık
hizmeti vermek üzere kuruldukları açık olarak belirtilir.
(2) İstihdam edilen bir tarım danışmanı, 18 inci maddede belirtilen sayıda
çiftçiye hizmet verebilir. Hizmet almak isteyen çiftçi sayısının belirtilen
sayıyı geçmesi durumunda ikinci bir tarım danışmanı daha istihdam edilmesi
zorunludur.
(3) Dernekler/vakıflar bünyesinde dört ve daha fazla sayıda tarım danışmanı
istihdam ediyorsa yönetici istihdam etmek zorundadır. Bir yönetici yirmiden
fazla tarım danışmanından sorumlu olamaz.
(4) İstihdam edilecek tarım danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve
ayrıca danışmanlar içerisinden en az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi
olmalıdır.
(5) Dernekler/vakıflar bünyesinde istihdam edilen tarım danışmanının sayısı
beş ve üzeri olduğunda istihdam edilen tarım danışmanlarından en az yüzde
yirmisi kadın olmalıdır.
(6) Tarım danışmanları, sorumlu oldukları çiftçileri ikamet yerleri ve
üretim konularına göre alt çalışma gruplarına ayırır. Çalışma programlarını ve
danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
(7) Üye olan her çiftçinin, tarımsal danışmanlık hizmetlerinden yararlanma
hakkı vardır. Bu hizmetlerden yararlanmak isteyen üyeler yazılı müracaatları
ile sisteme dâhil olurlar.
(8) Tarımsal danışmanlık hizmetlerinden yararlanmak isteyen üyeler ile
dernek/vakıf arasında Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalanır.
Hizmet sözleşmesinde, ilin veya hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına
uygun şekilde hizmetin kalitesini artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(9) Üye listeleri bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine
gönderilir. Yeni üye olan çiftçilerin isimleri altı ayda bir İl/İlçe
Müdürlüğüne bildirilir.
(10) Fahri üyelerinin dışındaki üyelerinin tamamının çiftçi olması
zorunludur.
(11) Tarımsal danışmanlık dernek veya vakfınınbaşkanı, yönetici ve
danışmanın işverenidir.
(12) Başkan ve yönetici, sertifika sahibi olsa bile danışmanlık yapamaz.
(13) (Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı
Olur) İstihdam edecekleri tarım danışmanları ve yönetici ile
taraftarlarca hazırlanan istihdam sözleşmesi imzalanır ve bu kişilere ilişkin
bilgiler bulundukları ilin İl/ilçe Müdürlüğüne bildirilir. Danışman ve yönetici
ile imzalanacak sözleşmenin süresi en az iki yıl olmalıdır.
(14) Tarımsal danışmanlık dernek/vakfı, Bakanlığa karşı başkan/yönetici
temsil eder.
(15)Çalışmalarına ilişkin her türlü belge ve bilgi, Bakanlığın veya
Bakanlık tarafından yetkilendirilecek kişilerin denetimine hazır bulundurulur.
(16) İstihdam edilen tarım danışmanları, her çiftçi için bir dosya
hazırlar. Bu dosyada çiftçinin sisteme dâhil olduğu tarihteki işletmesine ait
mevcut durumunu gösterir bilgiler, aldığı ücretli hizmetler, gerçekleştirilen
bireysel görüşmeler ile işletmenin mevcut durumundaki yıllık değişimlerini
gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer hususlar yer alır.
(17) İstihdam edilecek yönetici ve tarım danışmanlarının; iş tanımı, işe
başlama, işten çıkarılma ve sosyal hakları sözleşmelerinde belirlenir.
(18)Tarımsal danışmanlık hizmetlerinde görevlendirilen yönetici ve danışmanlar tarım danışmanlığı dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Şirketlere Tarımsal Danışmanlık Yetki
Belgesi Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri,
Şube Açmalarına ve Tarımsal Danışmanlık
Hizmetlerini Yürütmelerine
İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE
11- (1) Bu uygulama esaslarındaki hükümlere uygun olarak tarımsal danışmanlık
şirketlerine yetki belgesi verilir. Yetki belgesi için başvuru büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne yapılır.
(2) Şirketin faaliyet alanında/alanlarında tarımsal girdilerin satışı ve
bayiliği varsa yetki belgesi verilmez.
(3) Tarımsal danışmanlık şirketinin ana merkezinde yönetici hariç en az
dört tarım danışmanının istihdam edilmesi zorunludur. İstihdam edilen tarım
danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve ayrıca danışmanlar içerisinden en
az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi olmalıdır. Ancak başka il veya
ilçede şube açılması durumunda şube yöneticisi hariç olmak üzere ilde en az
dört, ilçede en az iki tarım danışmanının istihdam edilmesi zorunludur.
İstihdam edilen tarım danışmanlarından biri lisans mezunu olmalıdır.
(4) Yetki belgesi başvurusunda bulunan şirketler web sitesi kurmak ve faal
durumda tutmak zorundadır.
(5)Yetki belgesi başvurusunda bulunan şirketler; İl Teknik Komitesince
belirlenen tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetine yönelik materyal bulundurmak
zorundadır. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda İl Teknik Komitesinin bu
konudaki kararını değerlendirerek görüşülmek üzere Merkez Teknik Komitesine
sunar.
(6) Yetki belgesi başvurusunda bulunan şirketler; İl Teknik Komitesinin
belirlediği bölümlerde danışman istihdam etmek zorundadır.
(7) Şirketi Bakanlığa karşı şirket yöneticisi veya yönetim kurulu başkanı
temsil eder.
(8) Şirkete yetki belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler istenir.
a) Matbu başvuru dilekçesi (Ek-3a),
b) En az limited şirket olarak kurulduklarını ve faaliyet alanlarından
birinin tarımsal danışmanlık hizmeti olduğunu belgeleyen ticaret sicil gazetesi
örneği ve fatura,
c) Adı, adresi, vergi numarası, var ise logosuna ait belgeler,
ç) Kurucularına, ortaklarına ait kimlik ve varsa diploma/çıkış belgesinin
bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğünce onaylı suretleri,
d) İstihdam edilen tarım danışmanı ve yönetici ile imzalanan hizmet
sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanlarına ait sertifika sureti,
yöneticiye ait varsa sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı
olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili
sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
e) Bakanlığa karşı şirketi temsil edecek kişinin, şirket adına imza atmaya
yetkili olduğunu gösterir noter onaylı imza sirküleri,
f) Uygun görüş raporu,
g) Yetki belgesi için istenen belgelerden fotokopi olanlar asılları
görülmek suretiyle İlçe/Şube Müdürü tarafından onaylanır.
(9) Yetki belgesi verilmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir. İl Müdürlükleri
evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(10) İl Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi verilmek üzere
Ek-3b formu doldurularak Başkanlığa gönderilir.
(11) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen şirketler bürolarını
değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru; büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne aşağıda belirtilen evraklar ile yapılır.
a) Bu uygulama esasının 11 inci maddesi, sekizinci fıkrası, a), c) ve f)
bentlerinde belirtilen belgeler,
b) Mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi,
c) Adres değişikliğine ilişkin şirketin ortaklar kurul kararını gösteren
ticaret sicil gazetesi onaylı sureti,
ç) Adres değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için
istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine
teslim edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek,
uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve
uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi
düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce Ek-3ç formu doldurularak, mevcut tarımsal
danışmanlık yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek
gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(12) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen şirketler, mevcut tarım
danışmanı sayısının artırılmasına yönelik yeni tarım danışmanı istihdam
ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a) İstihdam edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin
onaylı sureti, tarım danışmanına ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna
kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve
ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yeni tarım danışmanı için düzenlenen belgeler, şirket
bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl
Müdürlüğüne gönderilir.İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
(13) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen şirketler bir tarım
danışmanının yerine başka bir tarım danışmanı istihdam ettiğinde, sadece 11
inci madde, on ikinci fıkra, a) bendindeki belgeler istenir.
(14) Şirketlerin mevzuat gereği yönetici sayısını artırması gerektiğinde;
şirketler aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a) Yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, varsa
sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı
mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan
alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yönetici için düzenlenen belgeler, şirketin bürosu
ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl
Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
Şube
açmalarına ilişkin esaslar
MADDE
12- (1) Şirketler, çalışmalarını aksatmamak ve hizmetlerinin kalitesini
düşürmemek koşuluyla faaliyette bulunmak üzere izin aldıkları ilin ilçelerinde
ve diğer il/ilçelerde şube açabilirler. Şube izni için başvuru büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne yapılır.
(2) Başvuru sırasında;
a) Şube açılması yönünde şirketin ortaklar kurulu kararını gösteren ticaret
sicil gazetesi onaylı sureti,
b) Yetki belgesinin İl Müdürlüğü onaylı sureti,
c) İstihdam edilen tarım danışmanı ve yönetici ile imzalanan hizmet
sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanlarına ait sertifika sureti,
yöneticiye ait varsa sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı
olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili
sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
ç) Şubenin adresi, telefon numarası gibi iletişim bilgilerine ait belgeler.
d) Şubenin büro ve teknik malzeme donanımına ilişkin bilgileri içeren bir
dosya sunulur.
(3) İl Müdürlüğü dosya üzerinde gerekli incelemeyi yapar, uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır ve şubenin açılışına onay verilmesi amacıyla Ek-3c
formunu doldurarak Başkanlığa gönderir.
(4) Şubeler, çalışmalarında yönetmelik hükümlerine uymak zorundadır.
Şubelerin yapacakları iş ve işlemlerden şirket birinci derecede sorumludur.
Tarımsal
danışmanlık hizmetlerini yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 13- (1) Şirketin ana
sözleşmesinde, faaliyet alanlarından birinin tarımsal danışmanlık hizmeti
vermek üzere kurulduğu belirtilir.
(2) Şirket kuruluşunda, il sınırları esastır ve her danışmanlık
şirketi kurulduğu ilde bulunan çiftçilere hizmet verir. İlin büyüklüğü ve
çiftçi potansiyeline göre şirket kuruluşunun gerçekleştiği ilin ilçelerinde ve
diğer il/ilçelerde de şube açılabilir. Açılan şubelerde yürütülen tüm
faaliyetlerden danışmanlık şirketi sorumludur. Şube açılması veya kapatılması
durumunda bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne yazılı olarak bilgi verilir.
(3) Şirketler yönetici istihdam etmek zorundadır. Bir yönetici yirmiden
fazla tarım danışmanından sorumlu olamaz.
(4) Şirketler bünyesinde istihdam edilen tarım danışmanının sayısı
beş ve üzeri olduğunda istihdam edilen danışmanlardan en az yüzde yirmisi kadın
olmalıdır.
(5) Şirketlerde yönetici şirket ortağı dışında biri olmalıdır.
(6) Yöneticiler sertifikaları olsa bile yöneticilik görevleri devam
ettiği sürece fiilen tarımsal danışmanlık görevi yapamazlar.
(7) Hizmet verecekleri çiftçilerle ve/veya üretici örgütleri/ziraat odaları
ile imzalanacak sözleşmelerde Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmesi esas
alınır. Hizmet sözleşmesinde; ilin veya hizmet verdiği alanların hizmet
koşullarına uygun şekilde hizmetin kalitesini artırmaya yönelik düzenlemeler
yapılabilir.
(8) Sözleşme imzalanan çiftçi/üretici örgütlerinin/ziraat odalarının
listesi bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne gönderilir. Yeni sözleşme imzalayan
çiftçi/çiftçi örgütleri/ziraat odaları varsa isimleri altı ayda bir İl/İlçe
Müdürlüğüne bildirilir.
(9) İstihdam edeceği tarım danışmanları ile taraflarca hazırlanan istihdam
sözleşmesi imzalanır.
(10) İstihdam edilen danışmanların listesi ve bu listedeki değişiklikler
bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(11) İstihdam edilen bir tarım danışmanı, 18 inci maddede belirtilen sayıda
çiftçiye hizmet verebilir. Hizmet almak isteyen çiftçi sayısının belirtilen
sayıyı geçmesi durumunda ikinci bir tarım danışmanı daha istihdam edilmesi
zorunludur.
(12) İstihdam edilen tarım danışmanları, sorumlu oldukları çiftçileri
ikamet yerleri ve üretim konularına göre alt çalışma gruplarına ayırır, çalışma
programlarını ve danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik olarak hazırlar
ve uygular.
(13) Şirketler danışmanlık hizmetlerini yürütecek büro ve teknik personel
yeterliliğine sahip olmalıdır. Bürolar, danışmanlık faaliyetlerinin
yürütülmesine olanak sağlayacak şekilde tefriş edilmeli, her türlü iletişim
imkânı bulunmalı, gerekli alet ve eğitim malzemeleri ile donatılmış olmalıdır.
Bürolarda dışarıdan tanınmasını sağlayacak şekilde bir tabela bulunması
zorunludur. Bürolarda danışmanlık faaliyetlerinin dışında her hangi bir
faaliyet yürütülmesi yasaktır.
(14)(Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) İstihdam
edilen yönetici ve tarım danışmanlarının iş tanımı, işe başlama ve işten
çıkarılma tarihi ve sosyal hakları sözleşmelerinde belirlenir. Danışman ve
yönetici ile imzalanacak sözleşmenin süresi en az iki yıl olmalıdır.
(15) Üretici örgütleri ile hizmet sözleşmesi imzaladıklarında, üretici
örgütünün faaliyet alanına giren konuda sertifika sahibi tarım danışmanı
istihdam etmek zorundadır.
(16) Çalışmalarına ilişkin her türlü belge ve bilgiyi Bakanlığın veya
Bakanlık tarafından yetkilendirilecek kişilerin denetimine hazır bulundurmakla
yükümlüdür.
(17) Sözleşme imzalanan her çiftçi için bir dosya hazırlanır. Bu dosyada;
çiftçinin sözleşme tarihinde işletmesine ait mevcut durumunu gösterir bilgiler,
aldığı ücretli hizmetler, sözleşme ücretlerinin ödenme durumu, gerçekleştirilen
bireysel görüşmeler, işletmenin mevcut durumundaki yıllık değişimlerini
gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer hususlar yer alır.
(18) Tarımsal danışmanlık hizmetlerinde görevlendirilen yönetici ve danışmanlar tarım danışmanlığı dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
ALTINCI BÖLÜM
Serbest Tarım Danışmanlarına Yetki Belgesi
Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri ve
Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini
Yürütmelerine
İlişkin Usul ve Esaslar
Serbest
tarım danışmanlarının başvuru işlemleri
MADDE
14- (1) Bu uygulama esaslarındaki hükümlere uygun olarak serbest tarım
danışmanlarına yetki belgesi verilir. Yetki belgesi için başvuru büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne yapılır.
(2)Yetki belgesi başvurusunda bulunan serbest tarım danışmanları web sitesi
kurmak ve faal durumda tutmak zorundadır.
(3) Serbest tarım danışmanlarına yetki belgesi verilmesi için aşağıdaki
belgeler istenir
a) Matbu başvuru dilekçesi (Ek-4a),
b) Bağlı bulunduğu vergi dairesinden alınacak serbest meslek mükellefiyeti
tescil belgesi ve fatura/serbest meslek makbuzu,
c) İlgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
ç) Tarımsal danışmanlık sertifikasının onaylı sureti, onaylı mezuniyet belgesi ve nüfus cüzdanı
sureti,
d) İlgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair onaylı belge,
e) Danışmanlık bürosunun adresi, telefon numarası gibi iletişim bilgileri,
f) Danışmana ait noter onaylı imza sirküleri,
g) Uygun görüş raporu.
ğ)Yetki belgesi için istenen belgelerden fotokopi olanlar asılları görülmek
suretiyle İlçe/Şube Müdürü tarafından onaylanır.
(4) Yetki belgesi verilmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir. İlçe Müdürlüğüne
yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne
gönderilir. İl Müdürlükleri İlçe Müdürlüklerinden gelen dosya ve evrakları
inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(5) İl Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi verilmek üzere
Ek-4b formu doldurularak Başkanlığa gönderilir.
(6) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen serbest tarım danışmanı
bürosunu değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru;
büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne aşağıda belirtilen evraklar ile yapılır.
a) Bu uygulama esasının 14 üncü maddesi, üçüncü fıkrası, a), b), c), e) ve
g) bentlerinde belirtilen belgeler,
b) Mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi.
c) Adres değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için
istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine
teslim edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır.
ç) Adres değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce Ek-4ç formu doldurularak, mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
Tarımsal
danışmanlık hizmetlerini yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE
15- (1) Sözleşme karşılığı çiftçilere/tarımsal işletmelere/üretici
örgütlerine/ziraat odalarına tarımsal danışmanlık hizmeti verecek olan
danışmanlar aşağıdaki esaslar dâhilinde çalışır.
1.
Serbest Tarım Danışmanı, tarım danışmanı sertifikasına sahip olmalıdır.
2.
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecekleri çiftçilerle/tarımsal işletmelerle
ve/veya üretici örgütü/ziraat odası ile imzalanacak sözleşmelerde Başkanlıkça
hazırlanan hizmet sözleşmesi esas alınır. Hizmet sözleşmesinde; ilin veya
hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına uygun şekilde hizmetin kalitesini
artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir. Bir tarım danışmanı, 18 inci
maddede belirtilen sayıda çiftçiye hizmet verebilir.
c) Sözleşme imzaladıkları çiftçileri ikamet yerleri ve üretim konularına
göre alt çalışma gruplarına ayırır. Çalışma programlarını ve danışmanlık
hizmetlerini bu gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
ç) Sözleşme imzaladıkları çiftçilerin/tarımsal işletmelerin/üretici
örgütlerinin/ziraat odalarının listesini bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne
gönderir. Yeni sözleşme imzalayan çiftçilerin/ tarımsal işletmelerin/üretici
örgütlerinin/ziraat odalarının isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne
bildirilir.
d) Çalışmalarına ilişkin her türlü belge ve bilgiyi Bakanlığın veya
Bakanlık tarafından yetkilendirilecek kişilerin denetimine hazır bulundurmakla
yükümlüdür.
e) Sözleşme imzaladığı her çiftçi için bir dosya hazırlar. Bu dosyada
çiftçinin sözleşme tarihinde işletmesine ait mevcut durumunu gösterir bilgiler,
aldığı ücretli hizmetler, sözleşme ücretlerinin ödenme durumu, gerçekleştirilen
bireysel görüşmeler, işletmenin mevcut durumundaki yıllık değişimlerini
gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer hususlar yer alır.
f) Serbest tarım danışmanları, tarım danışmanlığı dışında başka bir
faaliyette bulunamazlar.
MADDE
16- (1) Serbest tarım danışmanları, mesleki faaliyetlerini açtıkları
bürolarda sürdürür.
(2) Bir tarım danışmanı sadece bir büro açabilir. Ancak fiziki koşullarının
uygun olması durumunda, ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda bir büroyu en
fazla iki danışman kullanabilir.
(3) Bürolarda mesleki faaliyetlerinin dışında herhangi bir faaliyet
yürütmeleri yasaktır.
(4) Bürolarda dışarıdan tanınmayı sağlayacak şekilde bir tabela bulunması
zorunludur.
(5) Bürolar; tarım danışmanlığı mesleğinin yürütülmesine olanak sağlayacak
şekilde tefriş edilmiş, gerekli alet ve eğitim malzemeleri ile donatılmış
olmalıdır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Hizmeti Verecek Kişi
ve Kuruluşların Faaliyetleri,
Hizmet Verilecek Çiftçi Sayıları
Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların faaliyetleri
MADDE
17- (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar,
çiftçilerle imzaladıkları sözleşme kapsamında yapacakları tarımsal danışmanlık
çalışmalarına ilişkin yıllık program hazırlar.
(2) Program hazırlamada öncelikle çiftçilerin/tarımsal işletmelerinin
mevcut durumlarını ortaya koyan bir çalışma yapılır. Bu amaçla, mevcut durum
tespit formu (Ek-5) kullanılır. Bu formlar her çiftçi için ayrı doldurulur.
Çiftçi kayıtları en az formdaki bilgiler olmak üzere ayrıca bilgisayar
ortamında tutulur.
(3) Sözleşme imzalanan çiftçi/çiftçi grubunun tarımsal üretimde karşılaşmış
oldukları problemler ve bu problemleri ortaya çıkaran nedenler belirlenir. Bu
amaçla problem analizi çalışması yapılır.
(4) Yapılan bu çalışmaya uygun olarak, tarımsal üretime ilişkin tespit
edilen sorunlar bir öncelik sıralamasına tabii tutularak, belirlenen
problemlerden hangilerinin öncelikli olarak çözüleceğine karar verilir.
(5) Bu çalışmalar sırasında tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşlar, ilin ve çiftçilerin tarımsal sorunları hakkında İl/İlçe Müdürlüğü
ile işbirliği yaparlar.
(6) Bunun sonucunda, sözleşme kapsamında yapılacak faaliyetlerin konu ve
içerikleri belirlenir.
(7) Şirketler, üretici örgütleri, ziraat odaları, dernekler, vakıflar ve
serbest tarım danışmanları, belirtilen esaslara uygun olarak; yıllık
programların hazırlanmasından ve istenen zamanda bulunduğu ilin İl/İlçe
Müdürlüğüne teslim edilmesinden sorumludur.
(8) Hazırlanan yıllık programlar; tarımsal danışmanlık şirketlerinde
programı hazırlayan danışman ve şirket yöneticisi tarafından; üretici
örgütlerinde, ziraat odalarında ve tarımsal danışmanlık
derneklerinde/vakıflarında programı hazırlayan danışman, varsa yönetici ve
işveren tarafından serbest tarım danışmanlarının ise kendileri tarafından
imzalanır.
(9) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar; yıllık
programda yer alan ve ay içerisinde yapacakları faaliyetleri ile bireysel
işletme ziyaretlerini kapsayan aylık faaliyet programlarını hazırlar.
Hazırlanan aylık faaliyet programını, sözleşme imzaladığı çiftçilere
katılımlarını sağlamak üzere duyururlar.
(10) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, altı aylık
dönemler halinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine faaliyet gerçekleşme
raporlarını gönderirler.
(11) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, her yılın
yıllık değerlendirme raporunu, izleyen yılın ocak ayında bulundukları ilin
İl/İlçe Müdürlüklerine gönderirler.
(12) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar; program
hazırlanması, faaliyet gerçekleşmelerinin bildirilmesi ve izlenmesinde Bakanlık
tarafından hazırlanacak formları kullanırlar.
(13) İzleme/değerlendirme sisteminde; tarımsal danışmanlık hizmeti verecek
kişi ve kuruluşların faaliyetleri, belirli dönemlerde bulundukları ilin İl/İlçe
Müdürlüğü uzmanları tarafından izlenir.
(14) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek bütün kişi ve kuruluşların
faaliyetleri en az yılda bir defa olmak üzere bulundukları ilin İl/İlçe
Müdürlüğü uzmanları tarafından değerlendirilir.
(15) Üretici örgütlerinde/ziraat odalarında, şirketlerde, dernek/vakıflarda
görev yapan tarım danışmanları ve serbest tarım danışmanları ve yöneticiler,
Bakanlığın görev alanına giren konularda kontrol veya denetim yetkisi veren
sertifikaya sahip olsalar bile tarımsal danışmanlık hizmeti ile birlikte söz
konusu görevleri yürütemezler ve sorumlu yöneticilik yapamazlar.
(16) Üretici örgütü, ziraat odası ve tarımsal danışmanlık dernek/vakıfları,
tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti sundukları üyeleri ile Başkanlıkça
hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalar.
(17) Tarım danışmanları sahip oldukları sertifikada belirtilen bölümde
danışmanlık hizmeti verebilirler.
(18) (Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) Tarımsal danışmanlık hizmet bürosu il ve ilçe merkezlerinde açılır.
Hizmet
verilecek işletme sayısı ve işletme ziyaretleri
MADDE 18- (1) (Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur)Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlarda bir tarım danışmanının hizmet vereceği azami işletme sayıları ve bu işletmeleri kontrol sıklıkları aşağıda belirlenmiştir.
a)Seracılık: İşletme Sayısı 50, Kontrol Sıklığı Yılda 30
b) Bahçe Bitkileri: İşletme Sayısı 60, Kontrol Sıklığı Yılda 20
c) Tarla Ziraatı (sulu): İşletme Sayısı 60, Kontrol Sıklığı Yılda 12
ç) Tarla Ziraatı (kuru): İşletme Sayısı 70, Kontrol Sıklığı Yılda10
d) Büyükbaş Hayvancılık (süt): İşletme Sayısı 50, Kontrol Sıklığı Yılda 40
e) Büyükbaş Hayvancılık (besi): İşletme Sayısı 80, Kontrol Sıklığı Yılda 20
f) Küçükbaş Hayvancılık: İşletme Sayısı 80, Kontrol Sıklığı Yılda 20
g) Su Ürünlerinde: İşletme Sayısı 15, Kontrol Sıklığı Yılda 12
ğ) Arıcılık: İşletme Sayısı 50, Kontrol Sıklığı Yılda 12
h) Kanatlı hayvan yetiştiriciliği: İşletme Sayısı 60, Kontrol Sıklığı yılda
12
ı) Organik Tarım: Kontrol Sıklığı bu maddenin a) bendi için 34,b) bendi
için 24 , c) bendi yılda için 16, ç) bendi için yılda 14, d) bendi için yılda
44, e) bendi için yılda 24, f) bendi için yılda 24, g) bendi için yılda
16, ğ) bendi için yılda 16, h) bendi için yılda 18 sayıda ziyaret sıklığı
yeterlidir olarak değiştirilmiştir.
i) Karma işletmeler (Bir tarım danışmanının hizmet vereceği işletme tipinin
birden fazla olması durumu): İşletme Sayısı 60.
(2) Uzman tarım danışmanı18 inci madde, birinci fıkranın alt bentlerinde
belirtilen işletme sayısının yüzde on fazlası sayıda işletmeye hizmet
verebilir.
(3) (Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı
Olur) Bu uygulama esaslarının 18 nci maddesinin birinci
fıkrasında belirlenen kontrol sıklıkları aylara göre periyodik dağılımı il
teknik komitelerince karara bağlanır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Yöneticinin
görevleri
MADDE
19- (1)Yöneticinin görevleri aşağıda belirtilmiştir.
a) Tarım danışmanları arasında iş bölümü yapmak ve koordinasyonu sağlamak,
b) Tarım danışmanlarının faaliyetlerini programlamak, uygulanmasını
sağlamak, izlemek ve değerlendirmek,
c) Tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetleri ile ilgili tüm yazışmaları
yapmak,
ç) Tarımsal yayım ve danışmanlık faaliyeti ile ilgili form, faaliyet raporu
ve her türlü bilgi ve belgenin İl/İlçe Müdürlüklerine zamanında gönderilmesini
sağlamak,
d) Tarımsal yayım ve danışmanlık faaliyetleri ile ilgili yapılacak her
türlü inceleme ve denetimlerde her türlü bilgi ve belgenin hazır
bulundurulmasını sağlamak.
(2) Yöneticinin birden fazla olması durumunda başkan/şirket kurucusu
tarafından yöneticiler arasında işbölümü yapılır.
(3) (Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih
ve 568 sayılı Olur) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kuruluştaki yöneticinin mücbir sebeplerden dolayı görevinden
ayrılması halinde aynı nitelikteki yönetici on beş gün içinde ikame edilir ve
ikame edilen yöneticiye ait bilgi/belgeler on beş gün içerisinde il/ilçe
müdürlüğüne gönderilir. Yeni yöneticinin bilgileri sistem üzerinde işlendikten
sonra bir hafta içerisinde ilçe müdürlüğü tarafından il müdürlüğüne, iki hafta
içerisinde ise il müdürlüğü tarafından Başkanlığa bilgi verilir.
Denetleme
MADDE
20- (1) Bakanlık, tarımsal danışmanlık yetki belgesi sahibi kişi ve kuruluşları
Yönetmelik ve bu Uygulama Esaslarına uygun olarak danışmanlık hizmetlerini
sunmalarını sağlamak üzere aşağıdaki esaslara uygun olarak denetler.
a) Denetleme; Başkanlık, İl Müdürlüğü ve İlçe Müdürlüğü
tarafından yapılır.
b) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların denetlenmesi
için ilde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü, ilçede İlçe Müdürü
başkanlığında üç kişilik bir Komisyon oluşturulur. Komisyonda, varsa Tarım
Yayımcısı Sertifikasına sahip olan kişiler yer almalıdır.
c) İl/İlçe Müdürlüğünce her altı ayda bir olmak üzere yılda en az iki
kez denetleme yapılır. Komisyon, denetimler sırasında denetlenen kişi ve
kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmeler ile görüşme
yapar ve Çiftçi Denetim Formunu (Ek-6) düzenler.
ç) Görüşülecek tarımsal işletme sayısının fazla olması durumunda Komisyon
tarafından görevlendirilecek ve en az iki teknik elemandan oluşan heyet,
denetlenen kişi veya kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti alan tarımsal
işletmeler ile görüşme yapar ve düzenlenen Çiftçi Denetim Formu (Ek-6)
değerlendirilmek üzere Komisyona sunulur.
d) Denetlemeye ilişkin rapor üç suret olarak düzenlenir,
raporun bir sureti yetki belgesi sahibi kişi/kuruluşta, bir sureti denetlemenin
yapıldığı kişi/ kuruluşun bulunduğu İlçe Müdürlüğünde diğeri ise İl
Müdürlüğünde arşivlenir.
e) İl Müdürlüğünce yapılan denetlemeye ilişkin cezalar İl Teknik
Komitesince verilir.
f) Gerekli görülmesi halinde Başkanlıkça da denetleme yapılır.
Denetlemeye ilişkin rapor üç suret olarak düzenlenir. Raporun bir sureti
denetlemenin yapıldığı kişi ve kuruluşta, bir sureti kişi ve kuruluşun bağlı
olduğu İl Müdürlüğünde diğeri ise Başkanlıkta arşivlenir. Bu denetlemeye
ilişkin cezalar Başkanlıkça verilir.
g) Cezalara itiraz, tebliğ tarihinden itibaren otuz iş günü
içerisinde Merkez Teknik Komitesine yapılır. İtirazlar altı ay içinde Merkez
Teknik Komitesince karara bağlanır. Merkez Teknik Komitesinin ve başkanlığın aldığı
kararlar kesindir.
ğ) Yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması ve yetki belgesinin iptali
cezalarının kesinleşmesinden sonra bu kişi ve kuruluşlar danışmanlık hizmeti
sunamaz.
h) Tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların, hizmet
sunduğu çiftçiler/tarımsal işletmeler, tarım danışmanlarının hizmet sundukları
ilin farklı ilçelerinde ise, bu çiftçilere/tarımsal işletmelere ilişkin
denetleme, bulundukları İlçe Müdürlüklerince yapılır. Denetleme ile ilgili
bilgi ve tutulan raporlar danışmanın hizmet sunduğu İl/İlçe Müdürlüğüne rapor
halinde gönderilir.
Kaldırılan
hükümler
MADDE
21- (1) Bakanlık Makamının 29/06/2010 tarihli ve B.12.0.TDG.0.15.02.00-4606
sayılı Olur’ları ile uygulamaya konulan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetleri Uygulama Esasları yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ
MADDE – 1 Bu Uygulama Esasları yürürlüğe girmeden önce tarımsal danışmanlık
yetki belgesi almış olan kişi ve kuruluşlar, bu Uygulama Esasları ile
belirlenen düzenleme ve şartları, bu Uygulama Esaslarının yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren altı ay içerisinde yerine getirmek zorundadır. Gerek
görüldüğü takdirde Başkanlık bu süreyi bir seferliğine altı ay uzatabilir. Bu
sürenin sonunda şartları yerine getirmeyen kişi ve kuruluşların yetki belgesi
iptal edilir.
GEÇİCİ
MADDE – 2 Bu Uygulama Esasları yürürlüğe girmeden önce Tarımsal Danışmanlık
Yetki Belgesi almak için başvuruları Başkanlık evrak kaydına girmiş olan kişi
ve kuruluşların Yetki Belgesi işlemleri, başvuru tarihinde yürürlükte olan
Uygulama Esasları hükümlerine göre Başkanlık tarafından sonuçlandırılır.
Yürütme
MADDE
22- (1) Bu usul ve esasları Eğitim Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanlığı
yürütür.
Yürürlük
MADDE
23- (1) Bu usul ve esaslar Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanının onayından
sonra yürürlüğe girer.